۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

حیاط خلوت خبرها (16)

حیاط خلوت ها را پس از یک وقفه بلندت مدت با خبری در مورد پیروزی درخشان اصغر فرهادی شروع می کنم که خبرگزاری فارس با ترجمه ای عجیب این خبر را منتشر نمود و پس از مدتی  ان را اصلاح کرد.این دو خبر را ببینید تا بیشتر دریابید خبرگزاری فارس توسط چه افرادی اداره می شود...

خبر اولی که خبرگزاری فارس در خروجی خود گذاشت
و حال دومین خبری که خبرگزاری فارس پس از گاف اول خود منتشر نمود 

2) دیدارگاه خبری تابناک وابسته به محسن رضایی در بخش نگاه شما با انتشار تصویری پرسشی را مطرح کرده است که بسیاری از کاربران ایرانی آن را بارها پرسیده اند. تابناک در این بخش با انتشارتصویر زیر پرسیده است: بالاخره وی.پی.ان خوبه یا بد!؟

3) این روزها سر وصدای انتخابات چی ها دوباره به راه افتاده و کرسی نشینان بهارستان که در دوره جدید  کاندیدا شده اند خود را به آب و آتش می زنند تا به هر شکلی شده وارد مجلس گردند.خبرگزاری مهر بخشی از این چنگ زدن به ریسمان قدرت را  با احتیاط مورد بررسی قرار داده که تابناک ان را بازتاب داده است.در این تحلیل یک نکته کلیدی مطرح می شود: " هزينه حمل و نقل، تهيه غذا، خريد هديه، اياب و ذهاب، اجاره سالن براي سخنراني، چاپ پوستر و ساير هزينه‌هاي جاري براي يک تبليغات کم‌هزينه چيزي بالغ بر 150 ميليون تومان برآورد مي‌شود. اينکه اين هزينه‌ها از کجا تامين مي‌شود، نامزدها يک جواب مي‌دهند؛ معمولا: مردم! مردم اين هزينه‌ها را تامين مي‌کنند. چنين هزينه‌هاي سرسام آوري در انتخابات مجلس شوراي اسلامي آنچنان معمول بوده که صلاحيت برخي نمايندگان مجلس هشتم، بنا به ريخت و پاش‌هاي انتخاباتي‌شان در دور قبل، مورد ترديد شوراي نگهبان واقع شود." برای دیدن متن کامل اینجا را بنگرید.
4) و اما بدهی های دولت فربه آقای احمدی نژاد همیشه مورد انتقا کارشناسان اقتصادی بوده است. در این زمینه دیدارگاه فرارو با انتشار نموداری به وضع کنونی بدهی های دولت پرداخته است. فرارو در این رابطه می نویسد: 
با اجرای لایحه بودجه سال 91 بدهی دولت و شرکتهای دولتی به رقمی معادل 162 هزار میلیارد تومان می رسد.میزان بدهی دولت به عنوان یکی از شاخص های منفی در اقتصاد کلان مورد ارزیابی قرار می گیرد، شاخصی که به رشد هزینه های اقتصاد منجر و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است: احکام ماده واحده لایحه بودجه در مواردی که رقم دارد در سال 1391 برای دولت مرکزی حداقل 238 هزار میلیارد ریال ایجاد بدهی و تعهد می کندکه اگر رقم 2 هزار میلیارد ریال منابع حاصل از استفاده از تسهیلات خارجی مندرج در واگذاری دارایی های مالی را به آن اضافه کنیم، حداقل 240 هزار میلیارد ریال بدهی و تعهد می شود.افزودن بدهی شرکتهای دولتی به این رقم بدهی 1622 میلیار ریالی را به دست می دهد، این میزان بدهی در حدود 240 درصد (2.4 برابر) منابع پیش بینی شده حاصل از نفت در لایحه بودجه سال 1391 است. این حجم از ایجاد بدهی (که بدون در نظر گرفتن احکامی است که رقم مشخصی برای آنها ذکر نشده است)، حتی با فرض مجاز بودن آنها، در طول یک سال و با در نظر گرفتن مانده بدهی ناشی از انتشار اوراق مشارکت و استقراض از شبکه بانکی و خارج(که رقمی از انها در درسترس نیست) به اندازه ای است که ضرورت اقدامی سریع در جهت مدیریت بدهی بخش عمومی را دو چندان می کند.از این نظر می توان گفت ورود مجلس شورای اسلامی به بحث مدیریت بدهی بخش عمومی از اولویت رسیدگی به لایحه بودجه سال 1391 است. 

هیچ نظری موجود نیست:

جستجو