۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

حیاط خلوت خبرها(13)

(1) تابناک اجتماعی در مطلبی جالب توجه به موضوعی پرداخته که سالیان سال است افکار بخشی از جامعه ایران را درگیر خود کرده است. حتمن درباره تصویر نوجوانی پیامبر اسلام که سال‌ها پیش در ایران منتشر گردید، مطالبی خوانده و یا شنیده‌اید. این که سر منشا خلق این تصویر  کجاست و آیا اصولن چنین تصویری می تواند واقعی باشد، موضوع نوشتار تابناک اجتماعی است.
تابناک اجتماعی دراین باره چنین نوشته است:"سالهاست که تصويري به عنوان تصوير نوجواني رسول خدا (ص) در ايران انتشار مي يابد. بسياري از مردم در عين نشان دادن علاقه شان به اين تصوير، اين پرسش را مطرح مي کنند که تصوير ياد شده از کجا آمده است؟ شنيده شده است که کساني در پاسخ مي گويند اين تصويري است که بحيراي راهب در سفري که حضرت به همراه عمويش ابوطالب به شام داشت، آن را کشيده است. اما در واقع درستي اين پاسخ در معرض ترديد قرار دارد."
اگر اشتباه نکنم این تصویر نخستین بارتحت نام تصویر نوجوانی های پیامبر اسلام  در نشریه سپاه پاسداران در ایران منتشر گردید
  تابناک در ادامه به ترجمه مقاله ای اشاره می کند که در بخشی از ان چنین آمده است:" اين تصوير نوجواني خوش­ قيافه با چشماني لطيف و چهره­اي دلنشين را نشان مي­دهد که تا حد زيادي يادآور نقاشيهاي اواخر رنسانس است، به خصوص تصاوير نوجواناني که توسط Caravagio کشيده شده، همچون پسري با سبد ميوه (Boy Carrying a Fruit Basket رم، گالري Borghese) و يا پدر جان تمهيد دهنده (Saint John The Baptist موزه Capitole). همان نرمي مخمل­ شکل گونه­ ها، همان دهان نيمه باز و همان نگاه نوازش­گر. هرچند نسخ متفاوتي از اين تصوير وجود دارد، اما همه آنها صورتي جوان را نشان مي­دهند که اغلب در زير آنها نوشته شده محمد رسول الله و يا حتي اطلاعات دقيق­تري درباره دوره­اي از زندگي محمد(ص) که اين عکس بدان متعلق است و حتي منبع عکس داده شده است. "
این هم تصویری است که در تونس گرفته شده است
 در ادامه این نوشتار آمده است:"در سال 2004، در حين بازديد از يک نمايشگاه عکس مختص به دو عکاس Lehnert و Landrock، تصادفا موفق به کشف ريشه اين پوستر ايراني شديم و آن عکسي بود که Lehnert بين سالهاي 1904 و 1906 در تونس گرفته بود، و سپس در اوايل دهه بيست به صورت کارت پستال چاپ و توزيع شده بود.(Radolf Franz Lehnret (1878 – 1948 که اهل جمهوري چک امروزي بود، در سال 1904 به همراه Ernst Heinrich Landrock ( 1878 – 1966 آلماني به تونس آمد، اولي به عنوان عکاس و دومي به عنوان ناشر و مدير. از آنجايي که Lehnret در سال پيش از آن اقامتي کوتاه در تونس داشت، علاقه زيادي به مناظر طبيعي و ساکنان آنجا پيدا کرده بود. شرکت اين دو (L&L) به صورت تخصصي به چاپ تصاوير از مناظر زيبا در تونس و مصر مي‌پرداخت و هزاران عکس و کارت پستال از اين مناطق چاپ نمود...هيچ شکي نيست که کارت پستال نشان داده شده در شکل 1، که براساس شماره گذاري L&L، شماره آن 106 است به عنوان مدل پوسترهاي ايراني مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، نام کارت پستال شماره 106 محمد است، که اين خود به تنهايي مي­تواند نشان دهد که چرا تصويرگران ايراني آنرا به عنوان مدلي از حضرت محمد(ص) انتخاب نموده­‌اند. بدون شک، همه نسخ موجود از اين عکس، همه از عکس شماره 106 الگوبرداري کرده‌­اند با اين تفاوت که نسخ اوليه به عکس اصلي شبيه ترند. بدين ترتيب، Lehnret ناخواسته در قلب يک اسطوره قرار گرفته است."(نوشتار کامل را در اینجا بخوانید.)
 (2) پس از اعلام رسمی برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها، مردم بسیاری از شهرها به بانک ها هجوم بردند تا سهم یارانه‌هایشان را بگیرند...البته برخی روحانیون  نیز به نکاتی جالب در مورد هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرده اند. از جمله " آیت الله هادوی تهرانی درباره خمس یارانه‌ها با تأکید بر اینکه هر مالی که از موارد استثناء نباشد، خمس به آن تعلق می گیرد گفت: از زمانی که یارانه قابل برداشت می‌شود شامل خمس است که اگر تا پایان سال چیزی از آن باقی بماند، باید خمس آن پرداخت شود."

این دو تصویر تنها گوشه ای از این قصه است. تصاویر مربوط به مردم کوهدشت لرستان است.


در همین رابطه دنیای اقتصاد از رکود خرید و فروش خودروهای شرکت های داخلی خبر داده است:"با «افزایش» یا به قول دولتی‌ها «اصلاح» قیمت بنزین و گاز‌، بازار رسمي‌خودرو کشور به رکود رفت و خرید و فروش در آن کاهش یافت.آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت مي‌گویند‌، با افزایش قیمت سوخت‌، مشتریان به نوعی مستاصل و سردرگم شده و برای خرید خودرو منتظر قیمت‌های جدید هستند. از آن سو اعلام مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر کاهش دو تا پنج درصدی محصولات این شرکت نیز‌، به سردرگمي‌مشتریان دامن زده است‌، چراکه آنها در پی این تخفیف، منتظر ابلاغ قیمت‌های جدید به نمایندگی‌ها مانده اند. "(لیست قیمت های خودرو در بازارایران را در اینجا ببینید)
فرارو نیز اقدام به انتشار قیمت برخی از کالاها 2 روز پیش از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها کرده است.(+) نکته جالب دیگر هدفمند کردن یارانه ها را حمید رضا کاتوزیان (نماینده اصول گرای مجلس) عنوان نموده است:"حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران، درباره نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: همانطور که همه اطلاع دارند طبق تصمیم مجلس قرار بود هدفمندکردن یارانه‌ها طی ۵سال و با شیب ملایم اجرا شود اما آنچه اتفاق افتاده چیزی غیر از نظر مجلس است.وی در گفت‌وگو با آفتاب ادامه داد: نظر مجلس این بود قانون به‌گونه‌ای اجرا شود که فشار وارده بر مردم کم باشد که مردم بتوانند این فشار را تحمل کنند.رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قرار بود سالانه ۲۰ درصد از قیمت‌ها آزادسازی شود اما با اعلام قیمت‌های حامل‌های انرژی عملا شاهدیم که برخی قیمت‌ها در سطح فوب خلیج فارس و برخی حتی بالاتر از آن است.کاتوزیان گفت: قیمت گازوئیل نصف قیمت فوب خلیج فارس است یعنی ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.وی گفت: این اتفاق یعنی اینکه ما نیمی از راه اجرای قانون را طی یک شب رفته‌ایم.رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: هیچ آماری از چگونگی افزایش قیمت‌ها به کمیسیون انرژی مجلس ارائه نشده که بدانیم بر چه اساسی این‌گونه قیمت‌گذاری شده است.کاتوزیان خاطرنشان کرد: ما در بررسی‌هایی که در مجلس هنگام تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها داشتیم تلاش می‌کردیم تا قانون به‌گونه‌ای تصویب شود که آرامش هم در کشور حاکم باشد بنابراین اجرا در ۵ سال را مناسب دیدیم اما در شرایط فعلی قانون خیلی ناگهانی در حال اجرا است.وی گفت: اینکه ما برای رسیدن به اقتصاد مناسب آزادسازی قیمت‌ها را سریع جلو ببریم خوب است اما آیا مردم هم تحمل این فشار را دارند؟ امیدوارم مردم هم بتوانند این فشار را تحمل کنند و زندگی آنان باشوک همراه نشود. "
(3)آینده نیوز به انتشار اسامی وزیرانی پرداخته که در عراق رای اعتماد گرفته اند. لیست اسامی در جدول زیر قابل مشاهده است. روی تصویر کلیک کنید

۲ نظر:

دوما گفت...

واقعا خبرهای جالبی بودند مخصوصا عکس اولی!
خب لابد دوربینی چیزی داشته اند که اینطور خوب عکس گرفته اند :دی
در رابطه با این عابربانک ها باید بگویم که اخیرا شایعه شده دولت قصد پس گرفتن پول ها را دارد لذا مردم نیز برای جا به جایی پول اقدام می کنند!!!

مهدي نادري نژاد گفت...

با سلام
البته هيچ يك از علما وفقهاي دين اين عكس ها را نه رد كردند ونه قبول كردند.بايد با احتياط برخورد كرد .
درباره اين طرح ملي هم بايد بگويم كه نيازمند پشتيباني ملي است اما برخي عوامل مانند شايعه مزيد برعلت ميشود وبرخي شوك هايي به جامعه وارد ميشود.
بايد با شايعات با ديده تامل نگريست.

جستجو