۱۳۸۹ آذر ۲۱, یکشنبه

حیاط خلوت خبرها(10)

(1)برنامه هفت در هفته‌های اخیر نشان داد که می‌تواند به نود سینمایی تبدیل شود منتها جنجال‌های هفته‌های اخیر باعث شد فریدون جیرانی( مجری این برنامه که خود از منتقدان استخوان‌دار سینماست) در چند شب پیش رویه ای محافظه کارانه به خود بگیرد و از مطرح شدن بسیاری از مسایل افشاگرانه جلوگیری نماید.در همین رابطه آینده نیوز به مقایسه برنامه هفت و برنامه نود پرداخته است. در بخشی از این گزارش تحلیلی می‌خوانید...
"هفت با اجرای جیرانی اگرچه نسبت به برنامه های سینمایی مشابه خارجی، از ضعف های جدی برخوردار است، اما در هفته های اخیر نشان داده توان بالقوه ای برای مبدل شدن به برنامه ای در همان ابعاد را در صورت انتخاب‏ درست سوژه ها و همچنین كاهش نگاه تخصصی برنامه، به شكلی كه مخاطبان عام، ارتباط بیشتری با آن برقرار كنند را دارد. این فرصت مناسبی است كه شبكه سه می‏تواند از آن در جهت افزایش مخاطبانش بهره ببرد؛ اما آیا اصغر پورمحمدی مدیر محافظه كار شبكه سوم سیما، حاضر می‏شود هزینه هایی كه بابت 90 داده، برای تامین یك نود غیر ورزشی و ایجاد 90 سینمایی در چهارچوب همین "7" موجود، بدهد و برابر هراس برخی از وقوع این مسئله، مقاومت كتد؟
جیرانی اگرچه به واسطه حضور در نقش تهیه كننده و كارگردان بعضاً از سوی میهمانان برنامه به جانبداری و باندبازی متهم می‏شود و به همین دلیل بعضاً معذوراتی برای بیان مسائل دارد تا بیشتر این برچسب نصیبش نشود، اما شخصا چهره معتدلی است و در اجراهایش تلاش كرده برنامه به افراط و تفریط كشیده نشود. اما واقعیت آن است كه سبك اجرایش با كندی همراه است و این كندی، در ریتم برنامه كه طبیعتاً با هماهنگی وی تنظیم می‏شود نیز مشهود است و بعضاً برای بیننده كه زمان طولانی ای را باید به صفحه تلویزیون خیره شود، خسته كننده می‏گردد و مخاطب را وامی دارد حتی در بخش‏های جذاب برنامه، یك استراحت به خود بدهد، حال آنكه برنامه 90 با ریتم تندش، اجازه تكان خوردن مخاطب را از مقابل تلویزیون نمی‏دهد، مگر هنگام پخش پیام بازرگانی میان برنامه!
البته راه دیگری نیز وجود دارد و آن حذف جیرانی و همكارش و جایگزینی یك مجری جوان، باسابقه و مسلطی است كه هم سینما و سینماگران را بشناسد و هم با مدیوم تلویزیون آشنا باشد و اتفاقاً برخی صاحب نظران نیز همین پیشنهاد داده بودند تا عملاً هم مشكل ریتم برنامه برطرف شود، هم اتهام تیمی بودن 7 رفع شود و هم نگاه ها نسبت به شكل اداره این برنامه به خصوص در همان بخش "فیلم هفت" یا گفت و گو و مناظره در خصوص شرایط سینمای كنونی ایران دستخوش تغییر شود.
"نود" می‏تواند همچون "هفت" نگاه به مراتب تخصص تری داشته باشد و من باب مثال به تشریح جزئیات داوری و قوانین و یا اختلافات در كمیته داوران فدراسیون فوتبال بپردازد؛ اما فردوسی پور آگاه است كه این رویه گرچه شاید گروهی از متخصصان را پای این برنامه بنشاند، اما در مقابل جذب محدودی مخاطبان، حجم عظیمی از بینندگانش كه این مباحث برایشان جذاب نیز را از دست خواهد داد و از این جهت به نظر می‏رسد، "هفت" نیز بهتر باشد در عوض پرداختن به جزئیات نه چندان جذاب از اتفاقات هرهفته سینمای ایران و همچنین كوتاه كردن جدل انتهای هر برنامه، برخی مباحث را بگنجاند كه گروه بیشتری را پای این برنامه بنشاند و عمومیت بیشتری بتوان برای تنها برنامه جامع سینمایی چند سال اخیر سیما تعبیر كرد.
"( متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.)
(2) آقای محمد درویش ازکارشناسان پرکار و معروف محیط زیست در تارنگار شخصی خود سرانجام این خبر تلخ را تایید کرد:
"همه‌ی آنهایی که تاکنون دریاچه نمک قم را از نزدیک دیده‌اند، بی‌شک چنین مناظری را به خاطر دارند؛ همان ذوزنقه‌های آشنا و نمکی‌ای را می‌گویم که در اغلب فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی هم نقش عالم برزخ را بازی می‌کنند! اما اینک علی اصغر شادجو، عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی، تصاویری را از دریاچه ارومیه به سراسر جهان مخابره کرده است که نشان می‌دهد، برای دیدن آن ذوزنقه‌های آشنا، دیگر مردم شریف ساکن در سرگربه‌نشان و دوست‌داشتنی وطن، لازم نیست تا رنج سفر را بر خود هموار کرده و به مرکز ایران بیایند! کافی است خود را به محوطه‌ای برسانند که سابق بر آن، نگین فیروزه‌ای وطن – دریاچه ارومیه – می‌نامیدنش و امروز همان عالم برزخ یا کویری دست‌ساز به نام ارومیه! وای بر ما که به مرگ طبیعت عادت کرده‌ایم و همچنان حاضر نیستیم تا دست از خودخواهی‌ها و آزمندی‌های خویش برداریم!

(3) دانشگاه های معتبر ایران با آنچه عصر ایران در گزارش خود نگاشته است جایگاهی فاجعه‌بار در جهان دارد. به نوشته عصر ایران:"دومین نسخه از گزارشهای جهانی SIR یا رتبه بندی دانشگاههای جهان بر اساس انتشار مقالات در سال 2010 منتشر شد که بر اساس این رتبه بندی در میان دانشگاههای ایرانی، دانشگاه تهران با رتبه 474 در صدر قرار گرفته است.گزارش جهانی SIR با هدف تحلیل و ارزیابی منابع دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در سرتاسر جهان منتشر شده و نشان دهنده اطلاعاتی درباره میزان ارجاع به مقالات و انتشار مقالات علمی در دوره زمانی مشخص در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است که بر اساس پایگاه داده های اسکوپوس باید حداقل 100 مقاله علمی را به چاپ رسانده باشند.در گزارش امسال SIR ویژگی های جدیدی افزوده شده اند که دیدگاهی گسترده تر را از فعالیتهای تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی و مطالعاتی جهان ارائه می کند که این ویژگی های جدید شامل رتبه بندی موضوعی، میزان برتر بودن تحقیقات، رتبه بندی های منطقه ای و کشوری هستند. همچنین این نسخه از این گزارش جهانی، رتبه بندی ها دارای چهار رتبه بندی موضوعی خواهد بود که اصلی ترین حوزه های مطالعاتی علمی یعنی علوم پزشکی، علوم زیستی، علوم طبیعی علوم اجتماعی و انسانی را در بر می گیرد.





(4) وقتی به راحتی آب خوردن خلیج فارس تبدیل به خلیج عربی می شود (اینجا، اینجا ، اینجا  را بنگرید) و یا ابن سینا یک دانشمند عرب خوانده می شود عجیب نیست که شاعر پر آوازه ایرانی(مولانا) هم تبدیل به شاعری ترک شود! در همین رابطه تابناک نوشته است:"رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه برای چندمین بار و در گزارشی به مناسبت هفتصد و سی و هفتمین سالگرد رحلت مولانا جلال الدین بلخی مدعی شد که این شاعر پر آوازه ایران زمین «یکی از متفکران بزرگ ترک» بوده است!

به گزارش پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا) در این گزارش که با عنوان «بزرگداشت یاد مولانا متفکر بزرگ ترک» منتشر شده، آمده است: یاد مولانا که صدها سال است با خلق فرهنگ خوشبینی راهنما و منبع الهام بشریت است، امسال برای ۷۳۷ مین بار در شهر قونیه گرامی داشته می شود.این گزارش به صراحت و به طور مکرر از سراینده مثنوی معنوی و دیوان شمس تبریزی به عنوان یکی از متفکران بزرگ ترک نام برده است.تلاش چندین باره رسانه ها و برخی محافل ترکیه برای مصادره میراث فکری - فرهنگی ایرانیان در حالی صورت می گیرد که این قبیل اقدامات با واکنش خاصی از جانب نهادهای رسمی کشورمان چه در ایران و چه در کشور ترکیه مواجه نمی شود.البته مدعیانی که هر از چندی و با استفاده از غفلت برخی مسئولان ایرانی و خلاء فرهنگی موجود در این زمینه ادعاهایی را مطرح می کنند،‌ هنوز به این شبهه پاسخ نداده اند که اگر مولانا جلال الدین بلخی ترک بوده،‌ چرا در تمام آثار منظوم او حتی یک بیت شعر به زبان ترکی وجود ندارد.در گزارش این شبکه دولتی ترکیه همچنین می خوانیم: انتظار می رود در مراسم بزرگداشت مولانا که ۱۰ روز به طول خواهد انجامید، ٤٥ هزار تن از شخصیت های دینی و فرهنگی کشورهای مختلف شرکت کنند.بر اساس این خبر، در چارچوب این مراسم علاوه بر برگزاری مراسم رقص سماع، پیام های مولانا به جهانیان نیز مورد بحث، بررسی و گفتگو قرار خواهد گرفت. به گزارش ایربا، رادیو و تلویزیون دولتی مدتی قبل و در گزارشی جالب توجه ضمن تلاش برای انتصاب فارابی، فیلسوف نام دار ایرانی به ترکیه، حکیم نظامی گنجوی را نیز از شاعران ترک معرفی کرده بود!"

هیچ نظری موجود نیست:

جستجو