۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

خاطرات نیم بند احمد توکلی!

آقای احمد توکلی را کم و بیش می شناسید؛ یار اقتصادی سابق آقای احمدی نژاد و همراهان ایشان و منتقد کنونی دولت خدمتگزار. آقای توکلی که  بسیار هم عدالت خواه و مستضعف دوست می باشد و بر حسب تصادف مدرک دکترایشان را با تمام مشغله کاری از انگلستان دریافت کرده اند! چندی پیش افاضاتی در مورد مالیات ارزش افزوده فرموده اند که انسان را دچار شگفتی و حیرت می نماید! بگذارید ابتدا به خاطرات نیم بند ایشان در انگلستان اشاره کنم که در دیدارگاه تابناک بازتاب داده شده است:..


آقای دکتر توکلی از پشت شیشه!
"احمد توکلی در سخنان خود در جلسه مجلس شورای اسلامی راجع به مالیات ارزش افزوده ، به ذکر خاطره ای ای دوران تحصیل اش در انگلیس پرداخت و گفت:به یاد دارم اولین قبض آب من در زمان تحصیل در انگلیس، دارای چهار بخش مالیاتی بود، از آب مصرفی و فاضلاب گرفته تا آب بارانی که روی پشت بام ریخته می‎شد و آبی که از ناودان وارد خیابان می‏شد.وی با بیان اینکه آنجا فقط از نفس کشیدن مالیات نمی‏گیرند، ادامه داد: مالیات به شکل مشخصی باید اخذ شود و از هر کس متناسب با مصرفش باید مالیات گرفت.به گفته رئیس مرکز پژوهش‎ها، مالیات بر مصرف الان در انگلیس 23 درصد است. اما آنها پایه‎های مالیاتی یعنی تعداد مالیات دهندگان را اضافه می‎کند نه میزان مالیات را. به این ترتیب بدون فشار بر جامعه، بار آن را بر مردم پخش می‏ کنند.از نگاه وی، سالی یک درصد افزوده شدن مالیات چیزی نیست که نمایندگان آن را فشار مضاعف به مردم بدانند."

آقای احمد توکلی آنچنان با آب و تاب این خاطره را نقل کرده اند که گویی در ایران زمین ملت همیشه در صحنه، مفت و مجانی از تمام امکانات (البته اگر امکاناتی وجود داشته باشد) استفاده می نمایند.آقای توکلی یا بسیار زیرک هستند و یا بسیار...!
دکتر توکلی این خاطره را به شکلی نیم بند بیان کرده اند تا شاید منت گذاری های بی حد و اندازه مجریان سیاست های کنونی اقتصادی توجیه گردد.برای آنکه دریابید چگونه صورت مساله توسط این آقای دکتر! به جای حل شدن پاک گردیده است این داستان نظام مالیاتی را به طور کامل بخوانید:
نظام مالياتي انگلستان
ماليات بر درآمد
پادشاهي انگلستان در زمره كشورهايي است كه از پايين ترين نرخ ماليات بر در آمد برخوردار مي باشد. سه نرخ ماليات بردرآمد وجود دارد. نرخ تخفيفي10درصدي براي درآمدهاي كمتر از1500پوند، نرخ پايه23درصدي براي درآمدهاي1501پوند تا 28هزار پوند و نرخ40درصدي براي درآمدهاي بالاي 28 هزار پوند در نظر گرفته شده است.افراد صاحب مشاغل آزاد نيز ملزم به پرداخت ماليات بردرآمد خود در2 قسط ساليانه مي باشند.
ماليات بر سود سرمايه(cgt)
به كليه سرمايه هاي كه از سود بالغ بر7100 پوند برخوردار باشند،cgt تعلق مي گيرد.
 در صورتيكه حاصل جمع درآمد و سود كمتر از ميزان معيني باشد ، به سودهاي خالص بالاتر از7100پوند،20 درصد ماليات تعلق مي گيرد و اگر چنانچه جمع اين مبالغ از اين ميزان بيشتر شود، نرخ ماليات40 درصدي خواهد بود.ساكنان بومي از پرداختcgt معاف مي باشند.
ماليات بر اموال و دارايي ها در كشور انگلستان وجود ندارد.
ماليات برارث و هديه
درصورتيكه مبلغ ارثيه بالاي231 هزار پوند باشد و به فرد ديگري جز همسر متوفي و يا موسسات خيريه برسد ، مشمول ماليات40 درصدي ارثيه مي گردد. گفتني است كه تا مبلغ3هزار پوند در سال را مي توان بدون ماليات هديه نمود.
ماليات بر ارزش افزوده / خريد / فروش
به جز سوخت داخلي كه نرخ استاندارد ماليات بر ارزش افزوده آن 8 درصد است، نرخ استاندارد ماليات بر ارزش افزوده براي كليه كالاها و خدمات بر5/17 درصد بالغ مي گردد. اغلب غذاها ( بجز غذاي موسسات پذيرايي )، ساختمان هاي جديد ، كفش و لباس كودكان، كتب و روزنامه ها ازماليات فوق معاف مي باشند.
ماليات بر املاك
در بريتانيا ، ماليات بر املاك وضع نگرديده و به عوض آن ماليات شوراي شهر پرداخت مي گردد.گفتني است كه ماليات مذكور بر حسب ارزش ملك ، تعداد فرزندان و منطقه ملك مورد نظر، محاسبه مي گردد. نرخ ساليانه ماليات مذكور از400 پوند در نواحي روستايي تا 900 پوند در شهرهاي بزرگ متفاوت مي باشد.گفتني است كه اين ماليات به صورت اقساط نيز قابل پرداخت است.(+)


۲ نظر:

دوما گفت...

متاسفانه مشکلی که در ایران وجود دارد این است که نمی دانیم برای چه باید مالیت بدهیم!
زیرا خدمات رسانی که تا به حال انجام می شده بسیار ضعیف بوده و حالا هم اوضاع تغییری نکرده. مگر اینکه قصد تغییر وضعیت خدمات رسانی کنونی را داشته باشند که با این تفاسیر باید اول وضع را تغییر دهند بعد بیایند دنبال مالیات، نه اینکه اول مالیت بخواهند!

کمش گفت...

به هر حال نظام مالیاتی ما مشکل دارد و باید اصلاح شود خواه به دست توکلی و دوستانش خواه هر کس دیگر.
به نظرم نباید اراده‌ی اصلاح را حتی اگر از سوی یک اصول‌گرا باشد تضعیف کرد.

جستجو