۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

نكاتي ديگر در مورد كودتاي 28 امرداد(2)

امرداد 1332 بستر حوادثي تلخ و تاثر بار بود. پس از انحلال مجلس به روش رفراندومي توسط دولت مصدق در 22 امرداد محمد رضا شاه فرمان عزل "مصدق" را به سرهنگ نصيري داد و حكم نصب زاهدي را نيز امضا كرد و خود به شمال رفت. همين امر سبب گرديد در ساعت 11 شب  24 امرداد فاطمي(وزير امور خارجه)، مهندس حق شناس(وزير راه) و مهندس زيرك زاده بازداشت و به سعدآبادمنتقل  گردند. سرهنگ نصيري نيم ساعت پس از بامداد25 امرداد با عده اي سرباز و عده اي زره پوش به منزل مصدق رفته و به بهانه ي تقديم نامه ي محرمانه اجازه ي ورود خواست. اين اتفاق شك مصدق را به دنبال داشت كه در پي آن نصيري دستگير گرديد و اين حكايت دامن گير بقيه افسران شريك نيز شد. در همان روز دكتر فاطمي نطقي خشم گنانه ايراد كرد و عملن حكومت شاهنشاهي را به چالش كشيد(اين نطق پس از آزادي او و ساير دوستانش رخ داد) پس از فاش گرديدن طرح سرنگوني دولت ملي مصدق شاه و ملكه ايران از كشور گريختند. در 25 امرداد هندرسن وارد تهران شد و به ملاقات مصدق رفت. به گفته ي راديو پاريس وي در اين ملاقات به مصدق اطلاع داد:

شعبان جعفري در 28 امرداد
 دولت آمريكا ديگر نمي تواند حكومت او را به رسميت بشناسد و با او به عنوان يك نخست وزير معامله كند. وي رسمن به مصدق اعلام كرد كه آمريكا با تمام نيرو از ادامه حكومت او جلوگيري مي كند. دكتر مصدق با عتاب هندرسن را از خانه ي خويش خارج كرد. خواندني ها در تاريخ 31/5/1332 نوشت: هندرسن پس از اين مشاجره از منزل مصدق خارج شد و با رابطين تماس گرفته و به آن ها ابلاغ كرد كه دولت آمريكا دولت زاهدي را تنها دولت رسمي و قانوني ايران مي داند. بعدها برخي رسانه ها ادعا نمودند كه در 27 امرداد چكي به شماره 703352 به نام ادواردك.دونالد در بانك ملي گرفته شد و ميان مخالفان دولت ملي مصدق توزيع گرديد.(اگر چنين چيزي صحت داشته باشد بايد اين چك تاريخي در ميان اسناد موجود باشد). در 28 امرداد به يكباره ورق برميگردد و تمام نهادهاي تحت كنترل دولت مصدق به كنترل نظاميان و نيز هواداران سلطنت محمد رضاشاه پهلوي مي افتد. برخي نگاره ها و تصاوير حكايت از آن دارد كه خانه دكتر مصدق نيز ويران مي شود و مورد حمله و غارت قرار مي گيرد.در برخي اسناد نام كرميت روزولت ديده مي شود و نام پروژه سرنگوني نيز به نام برنامه ي "آجاكس"بوده است.بر اساس اين برنامه شاه ايران،وينستون چرچيل،آنتوني ايدين، آيزنهاور، جان فاستر دالس و سيا نقش اصلي را بازي مي كردند. در بخشي از خاطرات آنتوني ايدين (وزير خارجه ي انگلستان) امده است:"

كتابي كه آگاهي هاي زيادي درباره كودتا به خواننده ارائه مي دهد
خبر سقوط دولت دكتر مصدق هنگامي به دست من رسيد كه به همراهي همسر و فرزندم جهت گذراندن ايام تعطيل در ميان جزاير يونان در مديترانه مشغول استراحت بودم و من آن شب با خوشحالي وصوي اين خبر، خواب راحتي كردم." جالب است كه پس از روي كار آمدن دولت زاهدي سيل كمك هاي مادي دولت هاي استعماري انگلستان و آمريكا به ايران سرازير گشت.16 آذر همان سال نشان داد كه برخلاف ادعاهاي سران دولت كودتا و نيز استعمارگران، 28 امرداد نه يك قيام ملي كه يك كودتاي زيركانه بوده است. اكنون بيش از 50 سال از آن اتفاق مي گذرد اما دولت هاي استعماري حداقل مدارك و سندها را دراين باره منتشر كرده انداما همين سندها نشان مي دهد كه 28 امرداد يك كودتاي حساب شده بوده است.. به گفته ي استيفن كينزر: برنامه ريزي كودتاي 28 امرداد از ماه ها پيش (تابستان و پاييز1331)در دفتر چرچيل شكل گرفته بود. در ماه مرداد، مصدق مديريك شركت نفتي آمريكايي به نام آلتون جونز را براي ديداري به ايران دعوت كرد. ترومن از اين دعوت استقبال كرد و براي جونز آرزوي موفقيت كرد. اما وقتي چرچيل از آن اطلاع پيدا كرد، سخت تلخكام شد. او با اعتراض گفت كه هرگونه تماس آشتي جويانه و دوستانه از جانب ايالات متحده كارزار ضد مصدقي او را تضعيف مي كند. وي به ترومن ياداوري كرد بريتانيا از آمريكا در كره حمايت مي كند و اين حق را دارد كه متوقع يك وحدت "آنگلوساكسوني" در مورد ايران باشد.تلگراف محرمانه ولي مشترك ترومن و چرچيل و درخواست هاي آنان از مصدق يكي از سرنخ هاي اين كودتا مي باشد.(كتاب همه مردان شاه در اين باره اطلاعات ارزشمندي به شما ارائه مي دهد.)

۵ نظر:

دوما گفت...

آنطور که از مستندات به چشم می آید خود آقای مصدق هم کمی در سرنگونی خویش مقصر بودند که ناشی از سهل انگاری ایشان بود زیرا در روز قبل از کودتا 600 تن از اعضای حزب توده را که به نفع او در خیابان ها حضور یافته بودند دستگیر کرد!

اکبر گفت...

درود
بسیار عالیه
به عنوان کسی که طرفدار دکتر مصدقم فوق العاده بود
راستی میشه در مورد حمایتهای آخوندا از کودتا هم بنویسید. البته با مدارک میخوام
برام مهمه

محمد حسین آسایش گفت...

سلام
جالب اینجاست که بعدازگذشت نیم قرن از کودتای بیست هشت مرداد کسانی پیداشده اند که اصل کودتا را منکرشده وآن را مورد تردید قرار می دهند .
خوددولت امریکا وجودکودتارا تاییدکرد ودرزمان کلینتون وزیرخارجه امریکا رسما بابت این کودتا ازمردم ایران معذرت خواست ولی برخی حرف خودامریکارانیزباورنمی کنند و وجود کودتا را تکذیب می کنند !!!!!

زهره دودانگه گفت...

درود بر شما
نوشتار بسیار خوبی بود
با سپاس

کمش گفت...

قابل توجه کسانی که امریکا را حامی مردم‌سالاری و دوست ایران می‌دانند.

جستجو