۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

حیاط خلوت خبرها(11)

(1) برکناری وزیر خارجه ایران آن هم به این شکل عجیب هیاهویی در میان رسانه های فارسی زبان به پا کرده است. شاید بتوان گفت منوچهر متکی از ضعیف ترین وزرایی بود که در دولت احمدی نژاد به خدمت پرداخته است ولیکن برکناری او هنگام ماموریت از نکات عجیب و تاسف بار مدیریت دولتی ما حکایت می کند. در همین رابطه تهران امروز نوشته است:
خبر بركناری وزیر خارجه توسط رئیس‌جمهور در حالی منتشر شد كه ایشان برای ابلاغ پیام آقای احمدی‌نژاد در سنگال به‌سر می‌برد. معلوم نیست تا زمان نوشتن این یادداشت ایشان از حكم بركناری خود باخبر شده است یا نه. فارغ از اینكه آقای متكی در مقام خود چگونه عمل كرده این نحوه بركناری وزیر خارجه آثار منفی بر چهره جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور دارد. تصور كنید وزیر خارجه روسیه یا ژاپن یا هر كشور دیگری برای مذاكره به تهران آمده اما در نیمه راه و در حین ماموریت حكم بركناری وی ابلاغ می‌شود. 
منوچهر متکی و سایه احمدی نژاد

این فرد با چه پشتوانه‌ای و به چه اعتباری می‌تواند از منافع ملی حمایت كند. اگر یك وزیر‌خارجه‌ای اینگونه بركنار می‌شود، چه تضمینی وجود دارد كه جانشین وی هم به این سرنوشت دچار نشود و اگر چنین است، وزیر خارجه یا هر وزیر دیگری چگونه می‌تواند از جانب خود وعده‌ای بدهد و دیگران چگونه می‌توانند به وعده‌های او اطمینان كنند. به هر حال درست یا غلط، وزیر خارجه و نماینده نظام در خارج از كشور و در مذاكرات بین‌المللی است و حرف‌های او مواضع رسمی نظام تلقی می‌شود. آیا نمی‌شد چند ساعت اضافه‌تر صبر كرد و حكم بركناری را امضا نمود. بگذارید خودمان را جای وزیر خارجه بگذاریم؛ در ماموریتی هستیم و در حال آماده شدن برای ابلاغ پیام و بحث در مورد لزوم گسترش روابط و تبیین مواضع نظام و پاسخ دادن به انتقادات در گرماگرم كار خبر بركناری را در وب‌سایت‌ها می‌بینیم. چه حالی به ما دست می‌دهد؟ جز اینكه اطرافیان‌مان در وهله نخست در دل خود بگویند فلانی خواست فلانی را تحقیر كند! گذشته از این، خارجی‌ها چگونه به این مسئله نگاه می‌كنند. می‌گویند اختلافات چقدر عمیق و جدی بوده كه وزیر‌خارجه در ماموریت بركنار شده است؟ "(متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید)
نکته دیگراین که روزنامه هوادار دولت (کیهان) به رمز گشایی این برکناری پرداخته است. این روزنامه در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با انتقاد شدید از رییس جمهور در بخشی ازاین مقاله نوشته است: "چند ماه قبل، وقتی آقای رئیس جمهور، چند تن از نزدیكان خود از جمله آقای اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور خاورمیانه، آفریقا، آسیا و... منصوب كرد، این اقدام ایشان با اعتراض آقای متكی روبرو شد كه معتقد بود انتصاب نماینده ویژه، حركتی موازی در سیاست خارجی و آسیب رسان است."
حال تحلیل متفاوت و متناقض یک نماینده مجلس هوادار دولت در مجلس را در دو تصویر زیر ببینید
موضع اولیه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

تغییر موضع  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

(2)  عصر ایران به نقل از خبرگزاری مهر به انتشار گزارشی دست زد که در آن بخشی از وضعیت بیماران ایدزی در ایران را نشان می دهد. نکته این که متولیان به ویژه در بخش بهداشت و سلامت  کشور سال هاست با بیماری ایدز تعارف دارند به این معنی که نه آمار واقعی این بیماری مهلک را بیان می کنند و نه اقدامی جدی در این زمینه انجام می دهند. عصر ایران به روایت  یک هم میهن در اهواز پرداخته که با وجود این بیماری هنوز سرگردان مراکز بهداشتی و درمانی است و کوچکترین کمکی به وی نشده است."یک متکدی مبتلا به بیماری ایدز با وجود اینکه بیش از 9 ماه را در اردوگاه متکدیان شهرداری اهواز به سر می برد ولی تاکنون هیچ سازمان و نهادی در استان خوزستان حاضر به پذیرش یا مداوای این بیمار نیست.متاسفانه به علت اینکه بیماری ایدز در کشور متولی ندارد، مبتلایان به این بیماری در سراسر کشور سرگردان هستند و این موضوع در نهایت باعث رشد روز افزون این بیماری مهلک در کشور می شود... وزیر بهداشت چندی پیش با اعلام اینکه از 80 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور تنها 25 درصد آنها شناسایی شده اند از افزایش رفتارهای پرخطر در آینده به مثابه آتشفشان ایدز در کشور یاد کرد...علیرضا بایمانی با بیان اینکه وضعیت نامناسب و بیمارگونه این مرد که به زحمت سنش به 30 سال می‌رسد، مسئولان و مددکاران اردوگاه را بر آن داشت تا نسبت به پیگیری امور درمان وی اقدام کنند، افزود: در ابتدا به دلیل بیماری پوستی شدید به بیمارستان امام خمینی(ره) ارجاع ‌و پس از آزمایشات و نمونه ‌برداری و تجویز دارو از بستری شدن وی امتناع شد.به گفته وی در مرحله ای دیگر بیمار برای ویزیت متخصص قلب به بیمارستان گلستان ارجاع شد که دوباره عوامل بیمارستان از ویزیت وی امتناع ورزیدند.مدیر امور اجتماعی شهرداری اهواز ادامه داد: به دلیل معلولیت این بیمار، برای پذیرش و تشکیل پرونده در بهزیستی نیز اقدام شد، اما مرکز نگهداری بهزیستی به دلیل ابتلا به بیماری خاص از پذیرش وی امتناع ورزیدند، این در حالی است که یکی از مراجع ذی ربط ‌‌باید این بیمار را از شهرداری تحویل می گرفت.بایمانی اظهار داشت: با وجود مراجعه مسئولان اردوگاه به معاونت درمان، معاونت بهداشت ومرکز مشاوره بیماری های خاص، پس از انجام چند مرحله آزمایش به دلیل نبود مرکز نگهداری دوباره به اردوگاه بازگردانده شد..."
(3) برای آنکه بدانید اقتصاد شیر گاو پلنگی ایران از چینی ها چه ضربه هایی می خورد این روایت را بخوانید:" سایت تجاری AliBaba.com را اغلب كسانی كه با چین مراودات تجاری دارند می شناسند . تا چندی پیش این سایت مجوز لاگین به كلیه ای پی های ایرانی را می‌داد . اما از یك ماه پیش تنها راه لاگین استفاده از وی پی ان است . این بدین معناست كه شما باید اثبات كنید كه در خارج از ایران بسر می‌برید تا بتوانید با تجار و یا فروشندگان چینی صحبت كنید .اگر به مطلب دقت كنید متوجه خواهید شد كه دولت چین حتی در مورد فروش كالاهایش به ایران نیز روند نزولی را در پیش گرفته است. شاید برای خیلی ها این مطلب به دلیل كیفیت پایین كالاهای چینی خوش آیند باشد ولی برای تكنولوژی عقب افتاده ما  می تواند به عنوان یك فاجعه قلمداد شود .از جمله دیگر سایتهای چینی كه امكان لاگین در آن از ایرانیان گرفته شده است میتوان به سایت qq.com اشاره نمود كه به نوعی شبیه به سایت Yahoo.com انواع خدمات را در اختیار كاربران قرار میدهد.در بررسی اولیه تصورم این بود كه این سایت داخلی چین است پس فقط ای پی های چینی را مجاز میداند اما با كمال تعجب توانستم با وی پی ان هایی از سرورهای هلند روسیه و حتی امریكا در این سایت لاگین كنم . ایا خطر ایران برای چین بیشتر از امریكا است ؟ "
(4) این تصاویر هم شیوه سوگواری برخی از مردم افغانستان در دهه محرم  را نشان می دهد که متاسفانه چندان خوشایند نیست. گویی هنوز برخی سوگواران حسین (چه در ایران و چه در کشورهای دیگر) فلسفه عاشورا و شهادت این امام  را درنیافته اند.

سوگواری برخی از مردم افغانستان(1)
سوگواری برخی از مردم افغانستان(2)

سوگواری برخی از مردم افغانستان(3)

سوگواری برخی از مردم افغانستان(4)

۲ نظر:

برزین گفت...

سلام
آقای احمدی نژاد نشان داده است که علاقه زیادی به غافلگیر کردن مردم دارد . این هم یک چشمه از کارهای ایشان است

دوما گفت...

واقعا شرم آور است کارهای این مردک!
بیچاره متکی، شخصیتش را به آفتابه گرفتند!

بیماران ایدزی را کمک کنند؟ هه، اینها حتی به ما هم کمک نمی کنند داداش چه انتظاراتی داری شما!

افغانستان، واقعا مردمانش چگونه زندگی می کنند؟ با این همه بدبختی و اختلافات داخلی و طالبان و ...

جستجو